ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ТРУДОВОГО ЗАКОДАВСТВА

ByВолодимир Комлик

ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ТРУДОВОГО ЗАКОДАВСТВА

На сьогоднішній день чинне законодавство України передбачає досить жорсткі санкції за порушення трудового законодавства, у визначення якого ми вкладаємо нормативно-правову базу, що регулює взаємовідносини між підприємством та працівником. Більше того, навіть сам по собі факт офіційного працевлаштування працівника не є панацеєю від потенційної загрози застосування фінансово-господарських санкцій за порушення трудового законодавства. До таких епізодів порушення можна, для прикладу, віднести несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску (далі по тексту – ЄСВ), трудова травма на виробництві, несвоєчасне ознайомлення із наказом та інше. Діапазон таких правопорушень досить широкий і відповідальність за їх, як правило, має фінансовий характер.

З мінімізацією таких ризиків у практичній діяльності юристів/адвокатів постійно з’являються нові юридичні конструкції, метою яких є, для прикладу, перенесення відповідного сегменту штрафних санкцій з підприємства яке здійснює поточну господарську діяльність на інше підприємство, яке навіть може бути створено лише з тією ціллю, щоб бути підданим під такий фінансовий удар! Та попри це, гострота актуальності алгоритму роботи по кадрах зумовлена необхідністю пошуку альтернативних, більш економічно-обґрунтованих варіантів побудови взаємовідносин із найманим працівником, що має на меті для будь якого підприємства зменшити фінансовий тиск на операційне підприємство.

Законодавство України встановлює наступні види юридичної відповідальності за порушення трудового законодавства, а саме:

 

№ п/п Предмет порушення вимог трудового законодавства

 

Порушена норма права Встановлена відповідальність
1.      Кримінальна відповідальність

 

1.1.  Безпідставна невиплата заробітної плати, стипендії, пенсії чи іншої установленої законом виплати громадянам більш як за один місяць, вчинена умисно керівником підприємства, установи або організації незалежно від форми власності чи громадянином – суб’єктом підприємницької діяльності.

 

 

 

стаття 175 Кримінального кодексу України карається штрафом від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8500 до 17000 грн.) або виправними роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на строк до двох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

 

2.      Адміністративна відповідальність

 

2.1.  Порушення встановлених термінів виплати пенсій, стипендій, заробітної плати

 

стаття 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення

 

тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 1700 грн.).

 

2.2.  Фактичний допуск працівників до роботи без оформлення трудового договору

 

стаття 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення

 

тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю, від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8500 до 17000 грн.).

 

3.      Фінансова відповідальність

 

3.1.  Фактичний допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту)

 

стаття 265 Кодексу законів про працю України у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, ЗА КОЖНОГО ПРАЦІВНИКА, щодо якого скоєно порушення (96 000 грн.).

 

3.2.  Оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві

 

стаття 265 Кодексу законів про працю України у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, ЗА КОЖНОГО ПРАЦІВНИКА, щодо якого скоєно порушення (96 000 грн.).

 

3.3.  Виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків

 

стаття 265 Кодексу законів про працю України у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, ЗА КОЖНОГО ПРАЦІВНИКА, щодо якого скоєно порушення (96 000 грн.).

 

3.4.  Порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам більш як за один місяць стаття 265 Кодексу законів про працю України у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (9 600 грн.).

 

В контексті вище викладеного ми приходимо до висновку, що юридичну відповідальність, у сфері трудового законодавства, передбачено зокрема за:

  • фактичний допуск працівників до роботи без оформлення трудового договору/контракту;
  • порушення встановлених термінів виплати заробітної плати;
  • виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків (заробітна плата в «конвертах»).

З урахуванням фактичних обставин справи та в силу вже сформованої структури бізнесу/холдингу, основна проблема полягає саме у вирішенні питання щодо офіційного працевлаштування працівників. Саме з цією метою, забігаючи на перед, було прийнято рішення про необхідність оптимізації трудової політики в середині компанії та мінімізації ризиків, шляхом концентрації робочої сили навколо одного підприємства. Та оскільки саме економіка є рушійним базисом,  для формування та легалізації «правильного» алгоритму роботи з кадрами/працівниками, ми повинні в першу чергу, виходити із фінансових показників, про які мова піде в наступному.

About the author

Володимир Комлик administrator

Напишіть відгук